Intervju på fredag! YES!

Jag vet att jag kommer lite sent med min uppdatering, trots att jag fick veta detta i torsdags. Även efter att proven var över har jag varken varit aktiv på Instagram, YouTube eller bloggen. Men jag var så mentalt och fysiskt utmattad. Jag hade nötat i en månad och stressat och hållt på och sen när det var över så kunde jag äntligen slappna av liksom! Dessutom tog jag nattåget till Stockhlm från Borås, dagen innan och kom fram kl 6 på provdagen, proven var från tio på morgonen till klockan fyra. Mitt tåg tillbaka till Borås gick klockan 23 och jag kom fram till Borås dagen efter provet, klockan sju på morgonen, så jag hade i princip inte sovit på två dagar!
 
Den värsta delen är över, även om jag inte får stipendiet så klarade jag i alla fall prov-delen och blev kallad på Intervju!! Jag är verkligen på ett sätt överlycklig, men på ett annat sätt så vill jag inte bli för glad och börja ta ut saker i förväg.
 
Vi var runt nio personer om jag minns rätt, och dessa personer innefattade både specialized collage students och undergraduate students. Jag söker till undergraduate, och vi var bara tre stycken, med mig inräknad, resten sökte till specialized training, så det var verkligen skillnad på vilket stipendium flest sökte till! Vi "tävlar" alltså bara mot de som söker samma stipendium, så jag har bara två konkurrenter, då de andra har fem, om jag då minns rätt på hur många som kom. Nu vet jag ju inte om vi alla som söker undergraduate kom vidare till intervjudelen. På ett sätt så hoppas jag ju att vi alla kan få stipendiet, på ett annat sätt så tänker jag ju såklart också mer själviskt och hoppas att jag är den enda som blev kallad.. Jag har ingen kontakt med någon av de sökande så jag vet inte hur det gick för dem.
 
Det jag oroade mig för mest var verkligen matten, och den var svår. Svårare än de tidigare proven jag övat på, och innehöll saker som inte fanns på någon av de tidigare proven som jag hade hittat på internet. Dessutom var det typ tre gånger längre. De sa aldrig något men jag tror inte de vill att jag går på i detalj om vad som var på proven. Men jag hade rätt; det var oerhört svårt att plugga till. Man måste verkligen vara bra på matte i allmänhet. Tja.. om du vill få höga resultat, vilket jag inte tror jag fick. Men jag antar att det kanske inte spelade så stor roll för min del då jag inte ska studera något som kräver så mycket matematik.
 
Engelsk-proven var inget att ens tala om. Jättelätta för de som kan engelska hyfsat bra. En del, där man skulle hitta vad som var fel med en text fick man bara koncetrera sig att hitta felen och inte låta hjärnan automatiskt rätta dem om ni förstår vad jag menar. Var man bara uppmärksam så var det inga problem!
 
Japanskan var uppdelad i tre delar, A, B och C. Det blev svårare för varje del. A var nästan för lätt, för mig i alla fall, del B kändes som det var normal-nivå, förutom en del keigo, som jag inte är så haj på. Jag kan inte alla alternativa verb, som används i keigo, jag är bättre på att förstå texter och vardagliga konversationer. Del C var verkligen jättesvår. Jag kan inte läsa så mycket kanji och det kände jag verkligen av i den delen!
Men en sak som kanske var till min fördel är att en av undergraduate ansökanden kunde näsan ingen japanska alls och den andre hade studerat i ungefär ett år bara, så jag vill ju hoppas att min nivå var högre än deras och kanske att det kunde vara till min fördel! Jag har hört att de egentligen inte dömer efter hur bra din japanska är i om du får stipendiet eller inte, men det kan ju verkligen inte skada ditt omdöme om du redan är bra på japanska, eller i alla fall nogurlunda bra.
 
Så nu väntar jag bara på att få gå på intervju. Jag hoppas hoppas hoppas att de kommer att välja mig! Jag vill ha detta så oerhört mycket. Vi får väl se hur det går!
 
Vi ses snart! Jag uppdaterar igen när jag vet hur det gick med intervjun, oavsett hur det än går!
Tack för att du läser min blogg! ☆
 
 


Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar