Oplanerad resa till Yamanashi

 
För någon vecka sedan så åkte vi på en bil-utflykt till Yamanashi. Vi var några från huset och några som var vänner till en i huset. De hade tydligen inte planerat någonting utan bara att vi skulle åka till Yamanashi(?) Trots bristen på planering så var det faktiskt jättekul!
 
 
Från bilfönstret på vägen dit så kunde man se så mycket fin natur, vilket är något man sällan får se när man bor i Kanagawa och går i skolan i Tokyo. Till skillnad från Sverige så har Japan väldigt mycket berg och det är inte så himla platt, vilket jag tycker är vackert! Gröna berg.
 
 
Vi åkte bland annat till en fabrik där man kunde kolla från ett utkiks-rum på övervåningen när de gjorde godis och förpackade det. Har aldrig sett hur det går till i en fabrik i verkligheten innan så det var intressant.
 
 
Vi gick även ner i en grotta! Det var så sjukt för att så fort man kom ner till grottöppningen så blev det iskallt. Det var liksom som en vägg av kyla. Och som ni kanske vet så är sommaren här i Japan stekhet, så det var en sådan sjuk kontrast! I grottan så fanns det ett litet mini-museum där de visade hur man brukade använda grottor som kylskåp för länge sedan. Det var rätt intressant faktiskt!
 
 
Vi besökte onsen, som det visade sig att jag vart på en gång förut! Det var nog den bästa delen av resan för det är så sjukt avslappnande.
 
 
Till sist en underhållande historia för er som läser!
Innan vi åkte hem till huset så stannade vi vid en sushi-restaurang för att äta middag. På såndana ställen så får man gå och hämta vattnet själv från en liten station där det finns kran och muggar. Ivan som han heter, satt längst ut och erbjöd sig därför att gå och hämta vatten. Denna människa kan ingen japanska, alls! Han kommer tillbaka med ett par muggar med vatten och... en hög konstig kopp med en etikett på --- "Gafflar för barn" ... Alltså även om man inte kan läsa.. vem tar en mugg som inte ens ser ut som de andra muggarna, med en etikett på?! Det var rätt kul faktiskt, jag menar, hur borta får man vara? haha
 
Det var allt för den här gången! :)

Hej! Är inte Waseda en skola som ska vara väldigt väldigt svår att komma in på? Vad hade du för gpa när du sökte? Och räcker CSNs merlån till terminsavgifterna? Funderar själv på att söka till just denna skola :)

Svar: Hej! :) Det beror på vilket program och kanske vad man hade för betyg i gymnasiet. Det sägs att det är svårt att komma in, men jag tror det gäller dem som tar intagningsprov mer än de som söker in med betyg från utlandet! Jag sökte inte in med något GPA, jag skickade bara in mina IB-betyg och jag hade runt 32 av 42 poäng (om du vet vad IB är) så inget så hemskt imponerande där ... hehe.
CSN täcker tyvärr inte hela terminsavgifterna. I slutändan så kan det fattas några tusen-lappar när man ska betala den, så de måste man fixa själv! Vilket jag tycker suger och är väldigt stressigt, så om du söker var förberedd!
Jag avråder dig absolut inte att söka, var förberedd bara så du slipper stressen sen :)
Josefin

2016-09-27 // 21:15:30

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar