Resan till Japan!

 
Resan till Japan blev ju lite som den blev. Jag visste redan att jag hade överviktigt bagage enligt gräsen för min biljett men visste inte att en väska inte får väga mer än 32 kg! Så jag fick ta ut lite saker på flygplatsen innan vi checkade in väskan så den gick från 34 kg till 31. Jag ångrar delvis nu i efterhand mitt val av biljett. Jag flög med två olika flygbolag och de hade olika gränser för hur mycket ens bagage får väga, så man måste gå efter det flygbolag som tillåter lägst vikt om man vill slippa betala. För mig var det 20 kg, hos Cathay Airways. Eurowings tillåter 23 kg.
 
I alla fall på Landvetter så krånglade datorsystemet så slapp betala övervikt för Eurowings, alltså för resan till Düsseldorf, så där hade jag himla tur annars hade jag fått betala för övervikt två gånger! Mitt plan var dock försenat så det blev jättestressigt i Düsseldorf där jag var tvungen att gå och betala 2500kr(!) för att checka in min väska igen. Sedan stressade jag vidare till Hong Kong-gaten.
 
Väl i Japan så tog immigration-delen sjukt långt tid, för om man ska komma in med ett speciellt visum så måste de göra ett ID-kort till en. Och de var rätt många i kön. Efter immgrationen så kommer en som jobbar på flygplatsen upp till mig och säger att min väska kommer med ett senare plan och att jag måste fylla i ett papper för att de ska kunna skicka den till mig senare.
 
Hade på mig samma kläder hur länge som helst för hade inte packat något i handbagaget och ville inte slösa pengar på att köpa något annat att ha på mig så tvättade kläderna under natten (har tvättmaskin på rummet) och hade samma outfit i säkert tre dagar! haha.
 
Jag har vart i Japan i 6 dagar nu! Jag kommer att lägga upp ett inlägg mer om vad jag gjort den här veckan imorgon!

» Nina

Jag hade typ fått panik om jag fick det så stressigt x) av ren nyfikenhet bara, går det inte att köpa till extra bagage redan innan på något sätt så man slipper köa till den betalningen och så? :) vore bra att veta hehe ^^ men skönt att du kom fram och fick dina grejer iaf ^^ troddw dwt tog dem ett par veckor att komma fram när jag läste först dock x) själv har jag kläder tills de blir smutsiga eller börjar lukta lite, så jag har normalt samma kläder typ 4 dagar i rad x) samma med alla mina kompisar haha x)

Svar: Jo det går nog, jag borde ha gjort det, skulle planerat bättre! Om man kollar på flygbolagens hemsida så kan man se hur mycket de tar för extra väskor och hur mycket de får väga och så. Jo jag har också det faktiskt! Kan ha på mig t.o.m en t-shirt kanske tre gånger om den inte luktar svett, men det var just lite pinsamt att ha exakt samma outfit i typ 3-4 dagar haha xD
Josefin

2016-03-21 // 18:58:45

Flyg hem med JAL, dyrare men man får ha två väskor på 23 kg om jag inte missminner mig ^^

Svar: Åh tack för tipset!! Ska kolla upp dem tills nästa gång jag flyger! :) TVÅ väskor på 23 kg låter ju asbra!
Josefin

2016-03-22 // 12:58:36

Kanske en liten dum fråga, men när man kommer till Japan som student, är det bara att följa strömmen av människor och ställa sig i samma kö som resten när man ska in i landet? Och har man med sig papper som visar att man ska plugga som man bara visar upp? :D

Jag bläddrade igenom din instagram förut också och såg i kommentarerna att du finansierar (eller gjorde?) 4 år i Japan genom CSN och deltidsjobb. Det är precis vad jag tänker göra också. Hur är det med deltidsjobb i Japan, är det realtivt lätt att få, hur mycket får man på ett ungefär i lön, hur många timmar jobbar man och vad är de vanligaste jobben för utländska studenter? Kanske vore en bra videoidé till din youtube kanal :)

Svar: När du väl gått av planet och går till immigration så ställer du dig först i kön till "icke-japanska" medborgare, sedan beroende på om du har ett turist-visum eller t ex working-visa eller student-visa för långvarig vistelse och behöver ett residence card så står det en värd där som säger till vilken disk du ska gå. Både på Narita och på Haneda.Man har sitt visum i passet som man fått på ambassaden i Stockholm och så har man ett COE, ett officiellt dokument som skolan skickat dig, där det står att man är student, ens namn, vilken skola man ska gå på o.s.v. Man kan även ansöka om arbetstillstånd på flygplatsen i samma veva så slipper man gå och göra det på ett immigration office senare för det tar ibland mer tid att få det då, beroende på i vilken stadsdel du söker. Jag fick vänta på mitt i 40 minuter förra gången jag var i Japan, på andra ställen kan det ta upp till tre veckor, så det kan vara smartast att ansöka om det direkt vid immigration på flygplatsen för då får du stämpeln direkt!

Kul att höra att du ska studera i Japan! Jag har tänkt göra en video om alla jobb jag haft, hur jag hittade dem och så vidare, och alla regler och så. Nu vet jag ju att videon är efterfrågad av i alla fall en person! Men för att svara lite snabbt då, om du inte kan någon japanska så kan man i princip ALLTID få någon form av engelsk-lärarjobb! :)
Josefin

2016-03-24 // 10:14:39

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar