Naturlig Vardagssminkning med japanskt smink!

 
Jag är ingen makeup-guru men jag tycker ändå det är rätt kul att sminka mig och jag tänkte att jag kunde dela med mig om vilka japanska produkter jag använder i min vardagssminkning. Speciellt de jag har i basen, alltså foundation och puder. Jag tycker det var väldigt svårt att hitta foundation i vanliga affärer i Japan (alltså inte dyra märken eller specialaffärer) som matchar min hudton.
 
Även märken som vi har här i Sverige, typ Maybeline och så, om du går till en drug store till exempel så hade de bara ett par nyanser, just de nyanser som passar de flesta japaner och inte så ljus foundation som jag behöver. Jag trodde att utländska märken skulle ha som i Sverige, alltså alla möjliga nyanser, men det hade de inte!
Jag hade tur och hittade tillslut ett japanskt märke som heter Kate, den kostar inte heller mer än ¥2000 på de flesta ställen. Deras ljusaste nyans är precis min hudton, och den har även en varm underton så jag slipper se ut som en rosa gris! haha ;) Jag är väldigt blek men jag har inte kall underton, vilket också gjort det svårt för mig att hitta smink i Sverige också. De flesta riktigt ljusa nyanser brukar ha kall underton har jag upplevt.
 
En annan sak jag tänkte nämna i inlägget som jag inte nämnde i videon är att lyssna inte alltid på vad de i affären säger om din hudton! Både på Kicks i Borås och vid en makeup counter för ett dyrt märke i Tokyo har jag fått en foundation provad på mig med kall underton och de säger att det är min nyans. Båda gångerna har jag lämnat affären som ett rosa spöke i ansiktet. Först trodde jag det var för att mitt ansikte är lite naturligt rött och att det var problemet och att min ansikte inte matchar halsen, men, man ska ju matcha sin foundation med den färg man har på halsen, och min hals är inte rosa! Den är mer gul/vit. Så lyssna på din egen spegelbild i dagsljus! Hur ser du ut? Ett litet tips bara. Blir så irriterad på att människor utbildade inom smink inte kan se vilken foundation jag borde ha, men jag själv kan det som inte kan någonting om smink alls egentligen.
 
Det blir nog inte så många fler sånna här videor i framtiden, då jag inte kan så mycket mer än så här. Det var ju precis att jag fick till eyelinern på första försöket den här gången, fast den blev ändå lite konstig på ena ögat!
 
 じゃねっ!

kul :) gick ju prima med eyelinern denna gången, det enda som räknas. aldrig tänk på att japaner bruka måla nedåt, kanske man skulle prova någon gång. Jag ser tyvärr mest ut som en puckad panda med eyeliner hur tunnt jag än försöker måla.. får inte riktigt till det helt enkelt ;)

Hittade du någon japanska kurs att gå? :)

Svar: Haha tack! :) Jag vet vad du menar ... jag tänker att jag ska få till värsta tunna linjen och så blir den bara tjockare o tjockare när jag vill fixa nåt misstag haha!
Jag sökte till Waseda och kan vill veta om jag blir antagen innan jag anmäler mig till en kurs, men om det blir att jag går en språkkurs, så har jag kollat på Yokohama Design College, hört talas som många svenskar som gått där :)
Josefin

2015-10-07 // 20:52:50

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar