Är maten dyr i Japan?

 
Jag fick en kommentar från en tjej som heter Ninni, med lite frågor om matpriser i Japan. Detta är ett inlägg jag viljat skriva ett tag nu, så när jag fick frågorna serverade till mig så tänkte jag att nu var det väl dags då.
 
Jag vill bara tillägga innan jag börjar, att även om jag försöker vara så objektiv och heltäckande som möjligt i det här inlägget så är den ändå baserat på bara det jag själv sett och de affärer jag brukar handla i, så priser i andra affärer och områden kan variera. Men om någon skulle tycka att jag fått något helt om bakfoten någonstans, så skriv gärna en kommentar så jag kan förbättra inlägget!
 
Detta inlägg fokuserar mest på de som kommer bo i Japan under en längre tid och inte lika mycket på turister, kanske, men jag tror ändå att alla som vill veta hur man kan spara pengar på mat i Japan kan ta nytta av det här inlägget.
 
 
Är maten dyr i Japan?
Det beror helt på om man går ut och äter, och vart man väljer att gå, eller om man lagar mat själv och vad man då lagar och hur bra man planerar sina inköp. Vad var och en tycker är dyrt och billigt är väldigt relativt också, beroende på hur mycket pengar man har att spendera på mat, under sin resa eller varje månad. Jag kan i alla fall med säkerhet säga att i alla fall jag tycker Japan är billigare än Sverige på många sätt, speciellt om man kommer hit med svensk valuta, då kan du få mycket mer för de pengarna än du hade fått i Sverige. Man märker såklart inte så mycket av det när man lever på en lön i ihopjobbad i Japan dock.
 
Det är oftast billigare att gå ut och äta i Japan än i Sverige, då det känns som att en lunch nästan alltid går upp i allt från 80 till över 100 kr. I Japan kan man hitta billigare luncher mellan allt från ¥200 till ¥1000. Sen finns det såklart dyrare också, men inom de här summorna så finns det mesta. Om du väljer att äta något som kallas Gyudon, en skål med ris och kött ovanpå (jättegott!!) så kostar den minsta skålen runt ¥200, om du väljer att äta på andra restauranger så som oden, ramen och udon, alltså olika sorters nudlar, så kan brukar man inte behöva betala mer än ¥800 för en portion. Om man går till ett kaitenzushi-ställe, där man beställer på en sån där skärm och sushin kommer till bordet på ett roterande band, så brukar det vara billigare. De billigaste bitarna ligger på ¥100. Fast vanliga sushi-ställen kan också vara billiga i och för sig. Det blir oftast lite dyrare när man väljer att äta på japanska versioner av utlänska restauranger så som italienska, franska, amerikanska och så vidare. Då kan det gå upp emot ¥1300 till ¥1800.
 
Hur mycket pengar använder jag på mat varje månad? 
Som ni vet är jag typ fattig, så jag kan inte använda så mycket, dessutom bor jag med min pojkvän, så det är lite svårt att säga hur mycket jag egentligen skulle använda om jag bara lagade mat för mig själv varje dag, eller om min pojkvän inte bjöd mig på middag ute lite då och då, om ni förstår dilemmat. Men under en tid förra året så bodde jag i en skolkorridor precis när jag börjat skolan, för skolan som jag går på hade det som krav att man skulle bo där första terminen, så då betalade jag all min mat själv.
 
Eftersom jag var så himla fattig så la jag inte mer än ¥15 000-¥18 000 per månad på mat, men då snålade jag jättemycket och åt massa massa ris och unnade mig ytterst lite. Vill man leva som människa så blir det nog någonstans mellan ¥20 000 och ¥30 000 per månad, men om man vill äta ute mycket och prova en massa nya saker så kanske man får räkna med lite mer.
 
Finns det några billiga sushi-ställen i Tokyo?
Tokyo är så sjukt stort och jag minns inte några speciellt billiga ställen eller så, men som jag rekommenderade innan, Kaitenzushi, alltså sushi på rullband, de brukar vara billigast. Men om man nu inte går på en fin-fin restaurang så kostar oftast inte sushi så jättemycket, oberoende på vart man går. Som jag har upplevt det så är det snarare så att en del sushi-bitar med vissa speciella ingredienser eller olika "pålägg" kostar mer än andra. Till exempel en sushi-bit med lax är mycket billigare än den snajsiga med hästlever på ... O__o Mitt tips är helt enkelt att kolla om det står några priser på en skylt eller meny utanför affären och avgöra lite själv.

Om någon som läser inlägget har några tips på billiga sushi-ställen, dela gärna med er i kommentarerna!
 
 
 
 
Köpa fädigt eller laga själv?
Undvik att köpa matlådor (¥260-¥600) och smörgåsar (¥200-¥360) i konbini-affärer, då dessa är mycket billigare att göra själv, än att köpa färdiga, dessutom så får man inte så mycket mat för pengarna, som om man skulle laga själv. Men Onigiri kostar inte så mycket, runt ¥100 till ¥130. Bröd, godis och drickor kan vara okej att köpa på konbinis, men det kan vara bra ide att köpa sånt när man är och handlar i en större mataffär och sen ta med sig, om man verkligen vill snåla, fast prisskillnaden är inte så jättestor. Även matlådor är billigare i större mataffärer.
 
Dyra vs billigare mataffärer
Det finns en mataffär som heter OdakyX, som jag brukade handla i när jag först kom till Japan, men jag insåg inte förrän långt senare att det faktiskt är en rätt dyr affär, om man jämför med till exempel AEON. Jag kan inte tala för andra kedjor, men OdakyuX är verkligen onödigt dyr!
 
Rätta tiden att handla!
I alla fall affärerna där jag bor har tisdags- och (jag tror de har) söndagsrea, eller vad man ska kalla det, då de sänker priset på kött och fisk, grönsaker och lite annat. Om man går till affären på kvällen, vilken dag som helst, beroende på när just den affären stänger så brukar de sänka priset på sånt som frukt (färsk, men uppskuren), fisk, kött och matlådor och sånt. Oftast efter åtta eller nio på kvällen.
 
Att laga rätt!
Om man åker till Japan och bestämmer sig för att laga sin egen mat, kanske inte varje dag men ibland i alla fall, så är det smart att tänka på vad för mat man lagar. Om man försöker sig på att laga svensk mat, eller alltid vill ha smörgås med ost och skinka och äta på samma sätt man gjorde i sverige, DÅ, då kommer det bli en dyr historia. Men om man istället lagar japansk mat, med de ingredienser som japanerna själva använder så kan man göra en massa god och billig mat! Det man ska akta sig för bara är importerade matvaror, då de brukar va rätt så dyra.
 
Satsa på ris!
Om du ska vara i Japan en kortare tid än två månader, så kanske det räcker med 5kg, om man inte vill äta ris varje dag. Vet man att man ska vara i Japan under en längre tid så kan man ju satsa på större påsar på 10kg! Ris är verkligen JÄTTEBILLIGT jämfört med Sverige, men å andra sidan så är potatis dyrt här, så det är bättre att köra på ris! Ris kan du också ha till ALLT. Japaner äter seriöst ris till allt... Det har verkligen ändlösa möjligheter du kan använda det till japansk curry, risbollar (onigiri), vid sidan av annan mat så som kött eller grönsaker, du kan hälla på furikake (olika smaksättningar man kan hälla över riset), du kan steka det, göra Omurice bara du har ägg ...
 
Fast köp bara ris om du faktiskt planerar att laga mat, annars är det ju bara slöseri på en massa pengar och ris -- hehe ...
 
Grönsaker och frukt är dyrt
Grönsaker som vi gillar i Sverige såsom tomat, gurka, sallad och paprika och framförallt avokado är nästan oförskämt dyrt i Japan. Samma gäller frukt så som äpplen, apelsiner och hela det där köret. Har man råd så kan man ju alltid lägga ut på det men vet man att ens budget är tajt är det bättre att köpa färdiga sallader eller beställa dem när man är på restaurang.
 
Men som ni ser på bilden nedan, 火曜日, tisdag, alltså tisdags-rean, så blir även grönsaker billigare ibland!
 
 
Jag hoppas att mitt inlägg svarade lite på dina frågor och var informativt i allmänhet om matpriser i Japan. Om ni har fler frågor om matpriser, eller vad som helst om Japan, så skriv gärna en kommentar!
 
Om du vart, bott eller bor i Japan, tycker du att Japan är billigare eller dyrare än Sverige när det gäller maten?
 
Josefin

» Ninni

Vilket bra inlägg och tips!! :) så glad jag blev när jag såg detta. Har du bott länge i japan? :)

2015-02-14 // 16:00:44

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar