Share House i Japan シェアハウス

 
Ett Share House är precis vad det låter som; ett hus man delar med andra människor.
 
Första gången jag åkte till Japan (då med en svensk kompis), var planen att stanna där en månad, så hotell var inte ett alternativ, insåg vi ganska snabbt. Vi började googla runt lite efter andra alternativ och fann företag för utlänningar i Japan som hyr ut lägenheter och rum i share houses. Först så tyckte vi att share house-konceptet inte alls verkade någon vidare, antagligen för att det första företaget vi hittade var Sakura House, som bara hyr ut till utlänningar och inte japaner. Jag rekommenderar att du undviker dessa typer företag om du faktiskt vill få japanska vänner och uppleva japansk kultur på ett mer immerserat sätt och inte bara se samma saker som varenda annan turist redan gjort. Jag läste dessutom en massa skit om hur dessa hus skulle vara svinstior och att man ofta inte kom överens med sina huskamrater…
 
Dock efter att vi sökt vidare lite hittade vi ett företag som heter OakHouse. Vi kollade fortfarande efter lägenheter, till att börja med, men sedan så började vid dras lite mot Share Houses också, då vi såg att även japaner kan hyra med det här företaget och rummen i det huset vi tittade på hade egen tvättmaskin, toalett och dusch. Det slutade med att vi kontaktade OakHouse och bokade ett rum!
 
 
Alla rum är i princip likadana, i alla fall i det här huset! Så här ser det ut när man kommer in i hallen, det finns en massa förvaring och så också, vilket är bra om man ska bo där under en längre period.

 
Nu kan jag bara tala för hur det är att bo med OakHouse och hur det är att bo i just mitt Share House. Alla är ju lite olika, beroende på hur mycket delad yta huset har och hur många som bor där och vilka som bor där. Det finns till exempel också en del share houses som är bara för kvinnor och en del som är bara för män.

Det hus jag bor i heter Social Residence Shin-Yurigaoka (ソーシャルレジデンス新百合ケ丘). När jag först kom hit så var huset precis nyöppnat, så det bodde inte så många här än, men efter ungefär en månad så började det bli liv i huset. I början var det nästan ingen i loungen och köket, men nu, ungefär 7 månader senare är det alltid någon där! Även om du går ner och kollar mitt i natten, speciellt på helger. I Social Residence Shin-Yurigaoka bor det ungefär 100 personer, i de flesta andra bor det färre, men det finns de hus där det bor uppemot 200 pers!
 
 
 I vårt hus delar vi kök, vardagsrum, biorum och studio. Dessutom är de flesta som bor här japaner. Är inte helt säker med runt 70% är nog japaner och resten utlänningar. När vi åker på utflykter eller bara är i loungen är det inte ovanligt att jag är den enda icke-japanen eller att det bara är en eller två andra gaijins där. Jag trodde att mest bara unga människor bodde kollektivt, men det finns en hel del som är över 30 här, men det som är så trevligt är att oavsett ålder som umgås alla med alla!
 
 
Det här är storköket! Här finns det mesta; fyra spisar, flera riskokare och vattenkokare och såklart redskap! Det finns även ett mini-kök på varje våning.
 
 
När man börjar bo i ett share house är det viktigt att man är öppen att lära känna människor och vara framåt och glad. Och om det finns en lounge eller andra allmänna utrymmen i huset, gå dit och var där och visa dig, spring inte upp på ditt rum så fort du kommer hem! Jag har alltid varit rätt blyg, men jag har ändrats en hel del sedan jag började bo med andra människor.  Om du vill ha vänner så prata med de som bor där! De flesta som börjar bo i share houses gör det för att de vill prata med och lära känna andra människor! För mig så hade jag tur att andra människor kom fram till mig och pratade, så på så vis fick jag vänner.
 
När du väl skaffat dig vänner, eller även om du inte gjort de än, så håll koll på event som händer i huset, eller event som hålls med andra hus (i alla fall om du bor med OakHouse). De håller ofta fester antingen i huset, eller med andra hus och ibland åker man på utflykter. Antingen med tåg eller hyrbil. Detta är ett asbra sätt att kunna hitta på grejer som kan vara svårt att göra på egen hand som gaijin i Japan. Om du inte redan har vänner så är dessa tillfällen du får dra nytta av.
 
 
Med vårt Share House har vi åkt tillsammans till till exempel Fuji-san, Fuji Kyuu, Ikea, Hakone och Donki Hoote (ドンキホーテ) eller så har vi bara åkt iväg på åkturer med en hyrbil (oftast när någon hyrt en bil som de ska använda till något nästa dag). Om du kollar min kategori Utflykter, så kan du se lite exempel på vad vi har gjort.

Vi har även haft event såsom jul-, nyårs-, halloween-fester, välkomst-fester och andra små kalas där det bjuds på god mat och aktiviteter. Man brukar få betala mellan 500-1000 yen (30-70 kr) för att delta, i det ingår all mat och alla aktiviteter. Det enda man brukar få ta med sig är dricka. Det som är skönt med dessa fester är att de verkligen är till för att lära känna andra människor och ha kul, och inte fester där man ska dricka sig asfull och däcka i en buske..
 
Vardagen blir också mycket roligare. När jag inte gick i skolan brukade vi stanna uppe hela nätterna och bara prata eller spela TV-spel eller laga mat...

 
Så här ser det ofta ut i loungen på kvällar och helger! Det är sällan man kommer hem på kvällen och det är helt tomt. Finns alltid någon att hänga med! Det är nog det här som är bäst med att bo i ett share house.


För mig så har att bo i ett share house vart en av de mest givande upplevelserna jag haft hittills. Och att jag har bott i Japan så klart, men hade jag inte bott i ett share house, och bott själv hade jag aldrig upplevt så himla mycket som jag faktiskt har. Och jag måste säga att jag har aldrig haft så mycket kul i hela mitt liv som jag har haft under min period här! Inte för att jag gjorde så mycket askul grejer innan jag kom hit då men … Jag måste också säga att när man bor här så blir man lite som en familj. Även om det bor 100 pers här så är det kanske högst 30 som regelbundet kommer ner till vardagsrummet och av de 30 är det kanske runt 10 som man faktiskt kommer riktigt nära.

Man stöter alltid på människor som man inte kommer överens med, men det har turligt nog hänt väldigt sällan! Jag är verkligen glad att jag valde att bo här. Hade jag inte gjort det, så hade jag heller aldrig träffat min pojkvän och några av de bästa vänner jag haft i livet än så länge!
 
Det finns både dyrare och billigare hus, små och stora, och på flera ställen i Tokyo och lite utanför!
 
* Skrev i ett svar på en kommentar att det kostar ¥80 000/månad, men priserna ändras lite då och då, så kolla deras hemsida istället!
 
Här är en länk till OakHouses hemsida förresten: www.oakhouse.jp/eng

Ärligt talat vet jag inte riktigt vad jag ska skriva om Share Houses (även om det blev ett låååångt inlägg…), så jag börjar så här och skriver mer senare om ni har mer specifika frågor! Så fråga på!

åh vad mysigt det låter! Man blir väldigt sugen på att bo i ett share house efter man har läst det här inlägget! Hur mycket betalade du i månaden för att bo där? Är väldigt intresserad av att bo på ett sånt ställe kanske till och med samma som du bor på(om det går bra)

Svar: Det är det haha och jag tycker verkligen du borde prova på det! Det här huset är rätt dyrt, det kostar runt ¥80 000 i månaden, vilket är cirka 5000. Anledningen till att vi valde i ett så dyrt hus är för att vi bara trodde att vi skulle stanna en månad i Japan och 5000 för EN månad är väl inte så farligt men det kan bli rätt svårt i längden om man inte jobbar eller är rik eller nåt.. Det finns dock billigare ställen. Detta är dyrare för man har egen toa, tvättmaskin och dusch på rummet, vanligtvis får man dela med andra. Det finns billigare hus fr. ¥38 000 per månad (ung. 2500kr) Om du vill får du såklart bo i Comfort Shin-Yurigaoka!:D Anledningen till att jag kan bo där just nu är för att jag delar rum med min pojkvän hehe...
Josefin

2014-06-22 // 17:36:20
» Ninni

Vad intressant. Har hört talas om share house innan men inte riktigt förstått vad det handlar om. Tack för inlägget :)

Svar: Glad att du gillade mitt inlägg!!:) visste inte heller vad share house egentligen var innan jag flyttade in i ett.
Josefin

2014-08-26 // 19:01:32
» Ninni

Jag funderar faktiskt på att bo där under min vistelse i Tokyo. Verkar vara en riktigt bra share house. :) finns det wi-fi i rummen?

Svar: Ja, det får du jättegärna göra!!!:D Jag tror du skulle tycka om det här! I rummen finns bara ett uttag till en sån där ethernet-sladd, men de som bor här en längre tid brukar köpa en sån där router eller vad det nu heter och skapa en egen lite wi-fi spot inne på rummet. Bor man en kortare tid så kan man ju alltid använda wi-fiet i loungen och ha bara kabeln inne på rummet om man vill. Det verkar tråkigt nog som att de flesta share houses över lag bara har trådlöst internet på de allmäna områdena.

Jag vill också tillägga att huset nu ändrat namn till Social Residence Shin-Yurigaoka, så du inte blir förvirrad!
Josefin

2015-02-16 // 20:45:04

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar