Behöver man kunna japanska när man åker till Japan?

 
Det beror på av vilken anledning du åker till Japan.
 
När jag åkte till Japan med med min kompis för att vara där en månad, så behövde hon ingen japanska alls egentligen, allt hon kunde säga var vär ungefär こんにちは (konnichiwa), ありがとうございます(arigatou gozaimasu) och ばか (baka).  Den sista hoppas jag verkligen hon aldrig behövde använda sig av, då det betyder idiot. heh. Även om vi två åkte dit tillsammans, så gick vi ibland ut på egen hand och utforskade. Hon lyckades köpa CD-skivor, souvenirer och beställa ensam på restaurang utan någon som helst japanska. Peka räcker. Så stannar man som "turist" i runt en vecka till en månad, så behöver du inte kunna japanska. Skyltar i Tokyo och andra större städer finns ofta skrivna med romerska bokstäver, så du behöver inte kunna läsa japanska tecken heller. De flesta turist attraktionerna kräver alltså inga japanska-kunskaper alls.

 
Jag vill dock säga att du aldrig ska anta att någon i japan pratar engelska! En del gör och andra inte. Istället för att gå fram till någon och börja med "Excuse me, how do I get to the temple?", Börja med "Excuse me, do you speak English?" Om personen blir alldelse röd i ansiktet, får panik eller börjar vifta med ena handen framför ansiktet och säger något i stil med "No ingurishu!" så tacka och gå upp till nästa person. ;)
 
Är du där över 1 månad och inte ska gå på språkskola, där du får lära dig japanska, så är det kul att kunna lite redan när man kommer hit. Man behöver inte kunna japanska, men det blir lätt ensamt annars, om du stannar en längre tid. Eftersom jag kan japanska någorlunda i alla fall, så kunde jag skaffa vänner, på ett annat sätt än till exempel min kompis, som inte kommunisera så väl med någon. Jag är långt ifrån flytande, men klarar mig i alla fall okej i vardagliga konversationer, men kan ibland känna mig utanför då folk pratar om en del saker jag inte fattar än eller drar en del "svåra" skämt. Även om jag fattar delar av till exmepel grupp-konversationer, så hinner jag nästan aldrig få en syl i vädret för när jag väl kommit på vad jag vill säga så är de redan inne på nästa sak. Men det blir bättre med tiden.
 
Överlever gör du i Japan, för det mesta, utan att kunna någon japanska. Men tråkigt måste det vara, att inte kunna någon alls. Kan du prata med folk så kan du skaffa vänner. Har du vänner så får du garanterat se ett helt annat japan än om du bara vandrat omkring ensam med en guidebok! Det kan jag intyga med mina egna erfarenheter! Du får också riktigt bra förklaringar på alla dina dumma fårgor...
 
 
 
 En intervju jag gjorde med OakHouse, för att få fler utlänningar att vilja bo med dem haha,
jag ville visa den här videon, så ni får se lite vad man kan få göra om man skaffar snälla japanska vänner! ;)
 
 
 
 
 
Jag rekommenderar att du i alla fall lär dig följande, om du inte har tid eller lust att börja lära dig språket som helhet:
 
こんにちは (konnichiha) Goddag eller Hej
ありがとうございます (arigatou gozaimasu) Tack
すみません (sumimasen) Ursäkta - används som på svenska, om man t ex trampar på någons fot eller vill kalla på någons uppmärksamhet.
 
 
 
Kan du eller kan du inte japanska, hur har det påverkat just din resa till Japan?
Lämna en kommentar! ☆

Ja, sakuran i Japan är verkligen fin!

Sakuran finns fortfarande kvar i Tokyo men träden är inte så fina längre. Tror inte det kommer finnas så mycket kvar nästa vecka =/

Svar: Okej va synd:( Jag får väl se fram emot nästa år i stället då!:)
Josefin

2014-04-10 // 07:00:52

Kommentera

Namn:
Kom ihåg mig

E-post (publiceras ej)

Blogg

Kommentar